KHUTBAH JUM’AT SINGKAT BAHASA JAWA
BEDANE NGRUMAT NGELMU LAN BONDHO
Jum’at Legi, 20 Januari 2023 M.
27 Jumadil Akhir 1444 H.
Wahai Hakim, sesungguhnya harta
itu hijau lagi manis. Barang siapa yang mencarinya untuk kedermawanan (tidak
tamak dan tidak mengemis) maka harta itu akan memberkahinya. Namun jika barang siapa yang mencarinya untuk
keserakahan, maka harta itu tidak akan memberkahinya, seperti orang yang makan
namun tidak kenyang. Tangan yang diatas lebih baik dari pada tangan yang
dibawah. (H.R. Bukhori : 1472)
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ
اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى أَكْمَلَ
لَنَا الدِّيْنَ وَأَتَمَّ عَلَيْنَا النِّعْمَةَ وَجَعَلَ أَمَّتَنَا وَلِلّٰهِ
الْحَمْدُ خَيْرَ أُمَّةٍ. وَبَعَثَ فِيْنَا رَسُوْلًا مِنَّا يَتْلُوْ عَلَيْنَا
أَيَاتِهِ وَيُزَكِّيْنَا وَيُعَلِّمُنَا الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ. أَحْمَدُهُ عَلَى
نِعَمِهِ الْجَمَّةَ. وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيْكَ
لَهُ شَهَادَةً تَــكُوْنُ لِـمَنِ اعْتَصَمَ بِهَا خَيْرَ عِصْمَةٍ. وَأَشْهَدُ أَنَّ
سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ أَرْسَلَهُ لِلْعَالَـمِيْنَ رَحْمَةً
وَفَرَضَ عَلَيْهِ بَيَانَ مَا أَنْزَلَ إِلَيْنَا فَأَوْضَحَ لَنَا كُلَّ اْلأُمُوْرِ
الْـمُهِمَّةِ فَأَدَّى اْلأَمَانَةَ وَنَصَحَ اْلأُمَّةَ, صَلَّى اللهُ وَسَلَّمَ
عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلٰى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أُوْلِى الْفَضْلِ وَالْهِمَّةِ
أَمَّا بَعْدُ : فَيَا أَيُّهَا الْـمُسْلِمُوْنَ, أُوْصِي وَنَفْسِى وَإِيَّاكُمْ
بِتَقْوَى اللهِ الْعَظِيْمِ, الْقَائِلِ فِى كِتَابِهِ الْكَرِيْمِ : يٰاأَيُّهَا
النَّاسُ اتَّقُوْا رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ
مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيْرًا وَنِسَآءً, وَاتَّقُوا
اللهَ الَّذِى تَسَآءَلُوْنَ بِهِ وَاْلأَرْحَامِ. إِنَّ اللهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيْبًا.
Ma’asyirol muslimin rohimakumulloh.
Monggo
kito tansah ngonjukkane raos syukur kito wonten ngarso dalem Allah Subhanahu Wa
Ta’ala engkang sampun paring pinten-pinten kanugrahan lan kanikmatan engkang mobten
kawical-wical wilangannipun. Lan monggoho kito sami netepi raos ajrih dhumateng
Allah kanthi nindakaken sedoyo perintah lan nilar sedoyo cegah, jalaran namung
kanthi taqwa punikolah bekal akhirat ingkang langkung sae lan Allah bakal ngganjar sedoyo amal kito
arupi swargo ingkang kebak kenikmatan.
Kanjeng
Rasul paring dawuh marang Hakim bin Hazim,
يَا حَكِيْمُ, إِنَّ هَذَا
الْـمَالُ خَضِرَةٌ حُلْوٌ, فَمَنْ أَخَذَهُ بِسَخَاوَةِ نَفْسٍ بُوْرِكَ لَهُ
فِيْهِ, وَمَنْ أَخَذَهُ بِـإِشْرَافِ نَفْسٍ لَمْ يُبَارَكْ لَهُ فِيْهِ
كَالَّذِى يَأْكُلُ وَلَا يَشْبَعُ, الْيَدُ الْعُلْيَا خَيْرٌ مِنَ الْيَدِ
السُّفْلَى
Hei Hakim, saktemene bondho iku ijo tur manis.
Sopo wahe kang nggoleki kanggo lelomanan (ateges ora tamak tur ora hasil
ngemis) mongko bondho iku bakal mberkahi. Lan sopo wahe kang nggoleki bondho
kanthi serakah, mongko bondho mahu ora bakal mberkahi. Koyo dene wong kang
mangan nanging ora wareg. (Ngertiho) tangan
ing duwur luwih apik tinimbang tangan kang ono ing ngisor. (H.R. Bukhori
: 1472)
Wonten ing kitab Miftahu darus Sa’adah Syaikh Ibnu
Qoyyim rohimahulloh ta’ala paring paugeran bagagan ngudi ngelmu. Sak mboten-mboten
wonten 7 (pitu) point engkang kedah kito perhatosaken.
1.
Tiyang engkang
remen bondho kedah saged ndamel sahe marang tiyang sanes, yen mboten, kiambakipun
badhe ngadhepi kalih kemungkinan, nun inggih nutup utawi mbika kori. Yen nutup
kori ethok-ethok ora ngerti, kiambakipun bakal dihujat lan dikenal sebagai tiyang
engkang tebih saking kesahenan lan kemanfaatan, saged ugi bakal digething
tonggo tepalih sahinggo nuwuhaken perihing manah. Lha yen purun mbika kori
kiambakipun badhe mapak kesahenan, purun berbagi klawan tiyang. Senadjan
mekaten kiambakipun mboten saged ndamel sahe utawi loman marang sedayane
tiyang. Punikolah hakekat bondho engkang kedah kito jogo, sewalik’e kaliyan
ngelmu kang tansah njogo pribadi lan kluwargo kito.
2.
Ngempalaken
bondho puniko nuwuhaken 3 (tigang) perkawis, (1) setinggal, penyakit lan
pacoben sak derenge angsal bondho. (2) kaping kalihe, penyakit lan pacoben naliko njogo bondho
hasil kerjane. (3) kaping tigane, penyakit lan pacoben naliko pisah klawan
bondho. Penyakit lan pacoben kasebat tansah ngetok keranten bondo sampun
ngebaki manah lan tujuanipun gesang. Benten kaliyan ilmu engkang tansah ndamel
tentreme manah lan ayeme gesang kito engkag saged njamin kanikmatan, kesenangan
kito saking loro ati.
3.
Nikmatipun
kekayaan saged dipun rahosaken naliko kempal kaliyan tiyang sanes, sebab kanthi
menjalin hubungan sosial meniko kito saged guyub rukun lan saling njagi antar
sesami, sahinggo ati kito tansah ngroso ayem mboten khawatir griyane kebobolan maling.
Penyakit khawatir lan was-was mboten mempan kagem tiyang engkang anggadahi ngelmu.
4.
Tiyang engkang
remen bondho biasane gething kaliyan kematian lan mboten bronto panggih Pengeran.
Hal puniko disebabaken saking trisnane marang bondho donya sahinggo kekarepane ati
kedah dipun turuti lan terus menerus menikmati bondho kolo wahu. Benten kaliyan
ilmu engkang tansah ngarep-arep kepaging Pengeranipun lan berusaha supados
saged zuhud saking kesusahan dunyo engkang fana’ meniko.
5.
Naliko
sampun pejah, tiyang engkang
numpuk-numpuk bondho asmane ical diterjang zaman, hananing tiyang engkang
berilmu asmane tasnah cemerlang sepanjang zaman kanthi sifat-sifat lan teladan
engkang dipun tilaraken lan dipun tularaken ing sajroning saben-saben manahipun
tiyang.
6.
Ruh meniko
gesang mawi ilmu, lirkadyo rogo engkang mbetahaken nyowo. Orientasi tiyang engkang
anggadahi bondho nun inggih ambah-nambah uriping rogo kemawon, ewondene tiyang
berilmu tansah nambah umur ati lan rohani.
7.
Engkang
dimaksud cukuping bondho meniko sekedar
saged ngobahake balung lan nolak madhorot supados saged nyiyapaken bekal kagem
niti perjalanan menuju Ilahi Robbi. Bahayanipun bondho langkung katah ketimbang
manfaatipun. Benten kaliyan ilmu engkang katah manfaatipun engkang tansah
ngajak caket marang pengeran.
أَقُوْلُ قَوْلِى هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ
اللهَ الْعَظِيْمَ لِى وَلَكُمْ فَسْتَغْفِرُوْهُ, إنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ
KHUTBAH KEDUA
اَلْحَمْدُ
لِلّٰهِ وَكَفٰى, وَأُصَلِّىْ وَأُسَلِّمُ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ نِالْـمُصْطَفٰى, وَعَلٰى آلِهِ
وَأَصْحَابِهِ أَهْلِ الْوَفَا. أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيْكَ
لَهُ, وَاَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ, أَمَّا بَعْدُ
: فَيَا أَيُّهَا اْلـمُسْلِمُوْنَ, أُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِى بِتَقْوٰى اللهِ اْلعَلِيِّى
الْعَظِيْمِ. وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ عَظِيْمٍ, أَمَرَكُمْ
بِالصَّلَاةِ وَالسَّلَامِ عَلَى نَبِيِّهِ الْكَرِيْمِ فَقَالَ : إِنَّ اللّٰهَ
وَمَلَآئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلىَ النَّبِى يَآ اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا
صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا. اَللّٰهُـمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد
عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ كَمَا صَلَّيْتَ عَلٰى اِبْرَاهِيْمَ وَبَارِكْ عَلٰى
مُحَمَّدٍ وَعَلٰى اٰلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلٰى اِبْرَاهِيْمَ وَعَلٰى
اٰلِ اِبْرَاهِيْمَ فِى الْعَالَمِيْنَ اِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ.
اَللّٰهُـمَّ
اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالـْمُؤْمِنَاتِ وَالـْمُسْلِمِيْنَ وَالْـمُسْلِمَاتِ
اَلْاَحْيَآءِ مِنْهُمْ وَاْلاَمْوَاتِ. اَللّٰهُـمَّ اِنَّانَسْأَلُكَ
سَلَامَةًفِى الدِّيْنِ، وَعَافِيَةً فِى الْجَسَدِ وَزِيَادَةً فِى الْعِلْمِ
وَبَرَكَةً فِى الرِّزْقِ وَتَوْبَةَ قَبْلَ الـْمَوْتِ وَرَحْمَةً عِنْدَالـْمَوْتِ
وَمَغْفِرَةً بَعْدَ الـْمَوْتِ،رَبَّنَا لَاتُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِيْنَا أَوْ أَخْطَأْنَا,
رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِيْنَ مِنْ
قَبْلِنَا, رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ, وَاعْفُ عَنَّا
وَاغْفِرْلَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِبْنَ.
عِبَادَالِلّٰهِ
! إِنَّ اللّٰهَ يَأْمُرُنَا بِاْلعَدْلِ وَاْلإِحْسَانِ وَإِيْتآءِ ذِي
اْلقُرْبىَ وَيَنْهَى عَنِ اْلفَحْشآءِ وَالْمُنْكَرِ وَاْلبَغْيِ يَعِظُكُمْ
لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ وَاذْكُرُوا اللّٰهَ اْلعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ
وَاشْكُرُوْهُ عَلىَ نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَلَذِكْرُ الِلّٰهِ اَكْبَرْ.
0 Response to "BEDANE NGRUMAT NGELMU LAN BONDHO"
Post a Comment